facebook

Literature

 

Radeloos geluk

Uitgeverij Hollands Diep, 2016

Paperback, 576 p.
ISBN: 9789048844036 | € 24.99 | 01-03-2018
Ebook | ISBN: | € 9.99
Radeloos geluk is de weerslag van een veelzijdig, geëngageerd kunstenaarsleven – een egodocument vol boeiende herinneringen aan historische gebeurtenissen en opmerkelijke figuren. 
 
‘Weinig boeken kunnen me nog boeien. Van Radeloos geluk kreeg ik weer goesting om te lezen’
Leonard Nolens

‘Prachtig radeloos boek, ik lees het elke dag als brevier.’
Cees Nooteboom

‘Radeloos Geluk is een fascinerend boek van een man die kan terugkijken op een rijk leven maar nooit vergeten is dat het leven niet vanzelfsprekend is. Een boek voor de eeuwigheid.’
***** Het Nieuwsblad

‘Puntige anekdotiek en scherpe zelfanalyse wisselen elkaar af in dit fascinerende egodocument. (…) Radeloos geluk is een fresco dat veel collega’s hem mogen benijden. Nee, dit boek had niet misstaan in de prestigieuze privédomeinreeks.’
**** De Morgen

‘Met veel zelfspot neemt Vanriet zichzelf en de bourgeois-bohémiens van zijn generatie onder de loep. Zijn caleidoscopisch opgebouwde boek is veel tegelijk: een wandeling door ‘het pretpark van de jaren zeventig’, een kunsthistorisch vertoog, een autobiografie, een familiekroniek, een klaagzang, een queeste. (…) Vanriet slaagt erin vele ballen tegelijk in de lucht te houden – een literaire tour de force.’
Knack

‘Levendige memoires.’
de Volkskrant

‘Het prozaboek biedt een bonte mengeling korte stukken, met als denkbeeldige rode draad een omgevallen archiefkast vol oude foto’s. Het voert naar ‘een verhaal van verwachting en averij’. Kronieken, dagboeknotities en anekdotes wisselen af met reisverslagen. Overpeinzingen over kunst en over het wereldtoneel doen haasje-over met intieme portretten van goede bekenden als Ivo Michiels, Julien Schoenaerts en Hugues C. Pernath.’
De Standaard

Moederland

Uitgeverij Hollands Diep, 2016

Paperback met flappen, 144 p.
ISBN: 9789048832811 | € 19.99
Ebook | ISBN: 9789048832811 | € 19.99

67 gedichten en 29 aquarellen.

Jan Vanriet, kind van het oude Europa, is in de toekomst beland, waar hij uit zoete weemoed en bitter onbehagen zijn ongewone poëzie maakt.’ Benno Barnard

Moederland is een teder en soms hoekig pleidooi voor de aandachtige blik. Voor de verfijning van de kunstenaar, die regendruppels signeert. Voor de erkenning van het alomtegenwoordige verdriet, maar ook voor de veerkracht van de taal en de kracht van beelden, ijl als een aquarel. ‘
Arjan Peters

”Wat een ongelooflijk mooi boek. Echt edelmetaal voor de bibliotheek.’  Kurt van Eeghem, Radio Klara

http://www.hollandsdiep.nl/

 

Leegstand

Uitgeverij De Bezige Bij Antwerpen, 2012

http://www.debezigebijantwerpen.be

ISBN 9789085424161

Jan Vanriet, schilder van de suggestie, dichter van de heldere melancholie

In Leegstand staan de gedichten vol kleine beelden met grote gevolgen. Jan Vanriet kijkt aandachtig hoe schoonheid – of wat daarvoor moet doorgaan – zichzelf onmogelijk maakt, verpietert en vervolgens een schitterende herinnering wordt. De dichter neemt vele malen afscheid in deze bundel, maar vermomt die momenten als een weerzien van gisteren.

Leegstand op AVS Televisie

 

Stormlicht

Uitgeverij Wagner & van Santen, 2008

verdeling Poëziecentrum, Gent, http://www.poeziecentrum.be

ISBN 9789076569758

Als een schilder die een dichter is schrijft over een andere schilder moet je oppassen. En als die schilder die een dichter is Jan Vanriet heet, en de schilder waar hij over schrijft heet Francis Bacon,dan gebeuren er spannende dingen. Er sneuvelt iemand in verf, spijkert zich roekeloos aan de muur,en vervloeit zoals een lichtvlek in een spiegelei. Ooit zo naar Bacon gekeken? Zoals een schilder kijkt die dichter is? Zoals Jan Vanriet?

Cees Nooteboom

Stormlicht is het soort licht dat door een dreigende wolkenhemel priemt – je weet nog niet of de storm voorbij is of nog verder gaat doorrazen. Iets met Wagner – of met Van Santen. Een schijnbare rust, een stilte voor of na de storm, een landschap dat heel even oplicht – zoiets.
Stormlicht, vrienden, is geen vrolijke bundel. Het is ook geen sombere bundel. Het heeft iets van wat zich nog het best laat omschrijven als strijdbare melancholie. Scepsis, berusting, maar ook oprechte verontwaardiging, af en toe zelfs politieke correctheid – en dat is bedoeld als een compliment.
‘Ondanks de houtworm/ knettert het vuur’ – zo luidt de laatste regel van deze bundel. Wie zo’n regel bedenkt, is natuurlijk een goeie dichter.

Piet Piryns

Oud-Zeer-cover